محل لوگو

درک ماهیت، اهمیت و پیامدهای مثبت گرایی در سازمانها


درک ماهیت، اهمیت و پیامدهای مثبت گرایی در سازمان­ها

 

محمد فروهر 

 

  چکیده

 

در دو دهه‌ی اخیر در پرتو نهضت روان­شناسی مثبت‌گرا تحول جدیدی در عرصه نظریه‌پردازی و کاربرد مدیریت و رهبری سازمان صورت گرفته است، که از آن به‌عنوان مثبت‌گرایی یادکرده می‌شود. این پارادایم جدید چشم انداز جدیدی را در در خصوص تفکر و عمل مدیریت و رهبری سازمان و سرمایه‌های انسانی آن گشوده است. به ویژه وجود دامنه غنی نظریه­ها، پژوهش­ها و مداخلات سازمانی و همچنین وجود ابزارهای سنجش معتبر باعث محبوبیت و مشروعیت فزاینده­ی پارادایم مثبت­گرایی درکار، به عنوان یک رویکرد علمی شده است. با توجه به کمبود ادبیات در خصوص چیستی ماهیت، و چرایی مثبت­گرایی و همچنین وجود یک سری باورهای غلطی که بعضاً پیرامون این رویکرد وجود دارد، از جمله اهداف اولیه­ی نگارش مقاله حاضر، بیان مشروعیت مثبت گرایی به عنوان یک رویکرد علمی است. در ادامه نیز به ذکر تاریخچه، تعریف و پیامدهای مثبت گرایی در کار پرداخته خواهد شد و در انتها نیز پیشنهادهایی برای رفع چالش­های پیرامون توسعه و کابرد چشم انداز مثبت­ گرایی در سازمان­های ایرانی ارائه شده است.

 

واژه­ های کلیدی: مثبت­گرایی، تفکر مثبت، روان­شناسی مثبت­گرا، روان­شناسی سازمانی مثبت­گرا، نظریه سازمان و مدیریت.

 

استنادهی به این مقاله: 

 

فروهر، محمد (1394).  درک ماهیت، اهمیت و پیامدهای مثبت­ گرایی در سازمان­ها.  چهارمین کنفرانس ملی مدیریت و حسابداری. تهران (خرداد، 1394).

 


مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما