محل لوگو

مروری بر پژوهش های سرمایه روان شناختی در ایران: چالش ها و چشم اندازها


مروری بر پژوهش های سرمایه روان شناختی در ایران: چالش ها و چشم اندازها

مروری بر پژوهش­های سرمایه روان­شناختی در ایران: چالش­ها و چشم اندازها

 

محمد فروهر و امان الله بلوچ

 

 

چکیده

طی یک دهه اخیر، دیدگاه جدیدی مبتنی بر مثبت­گرایی در رفتارسازمانی ومدیریت منابع انسانی خلق شده است که میتوان آنرا یک فلسفه، روش و ابزار جدید برای دست یابی به نتایج فوق العاده قلمداد کرد. درواقع، مثبت­گرایی یک انقلاب و یک دگرگونی در عرصه نظریه پردازی، پژوهش و کاربرد رفتارسازمانی و منابع انسانی ایجاد کرده است. سرمایه روان­شناختی یکی از مفاهیم کلیدی و بسیار مهم در زمینه مثبت­گرایی محسوب می­شود که به دلیل نقش مثبتی که در خلق نتایج مطلوب و فردی وسازمانی دارد و همچنین قابلیت رشد وتوسعه آن به شدت مورد توجه جامعه دانشگاهی و حتی سازمان­ ها قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل وضعیت سرمایه روان­شناختی در کشور بود. روش پژوهش نیز از نوع مروری- تحلیل می­باشد. ابزار پژوهش نیز جست و جو در پایگاه ­های معتبر علمی کشور بود. مبتنی بر یافته­ های پژوهشگران یک مدل توسعه یافته از سرمایه روان­شناختی نیز ارائه گردید. نتایج حاصل از پژوهش آشکار ساخت که پژوهش­ها در خصوص سرمایه روان­شناختی طی سال­ های اخیر از رشد فزاینده­ای برخوردار بوده است. با این­ حال با توجه به بررسی کمی صورت گرفته در این پژوهش به نظر میرسد با یک سری خلاءهای جدی در زمینه پژوهش ­های سرمایه روان­شناختی در کشور مواجه باشیم که در انتهای مقاله ضمن اشاره به اینگونه محدودیت­ها پیشنهادهایی نیز برای پژوهش­های آتی ارائه خواهد شد.

کليد واژگان:رفتار سازمانی مثبت گرا،  سرمایه روانشناختی،  مثبت­ گرایی درکار، روان­شناسی مثبت ­گرا

 

استناد دهی به این مقاله: 

 

فروهر، محمد و بلوچ، امان الله،1394،مروری برپژوهشهای سرمایه روانشناختی درایران: چالشها وچشم اندازها،چهارمین همایش ملی علوم مدیریت نوین،گرگان. 


مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما